PROJEKT VÝCVIKU
Základní teze, záměry a cíle
Komplexní vzdělávací program vycházející ze stejného formátu byl naším institutem realizován již třikrát v letech 2008 – 2012 (v lektorském složení Knop, Zemanová, Roubal, Wurstová), 2013-2017 (Knop, Zemanová, Friedrichová, Fürst) a naposledy v letech 2018-2023 (Knop, Zemanová, Friedrichová, Fürst). Všechny programy byly schváleny ČPtS pro zdravotnictví a běh poslední již též certifikován ČAP. Na tuto tradici navazujeme během čtvrtým upraveným tak, aby odpovídal aktuálním kritériím a nárokům na vzdělávání v psychoterapii.
Náš výcvik je specifickým programem komplexního psychoterapeutického vzdělání zaměřeným na získání klíčových znalostí, dovedností a kompetencí potřebných k výkonu psychoterapeutické praxe v dynamickém psychoterapeutickém směru se zvláštním zřetelem na práci s tělem. Neučíme své studenty body-psychoterapii, ale spíše rozšířenému chápání zásadního významu tělových fenomenů pacienta i terapeuta v kontextu převažující verbálně-psychologické psychoterapeutické práce. Dle EAP uznávaných modalit je možno náš výcvik zařadit do psychodynamické/psychoanalytické psychoterapie. Tento výcvikový program je vytvořen v souladu s tezemi EAP "Klíčové kompetence evropského psychoterapeuta". Náš institut se hlásí k Etickému kodexu EAP a ČPtS a k témuž vedeme i frekventanty našeho výcviku.
Vycházíme z předpokladu, že osobnost psychoterapeuta je jeho základním pracovním nástrojem, a celý program od toho odvíjíme. Těžiště rozvoje a kultivace osobnosti budoucího psychoterapeuta spatřujeme v sebezkušenosti a její reflexi v mnoha podobách, ve vyváženosti tohoto procesu z hlediska aspektů psychologických i tělových, v doméně intrapsychické i interpersonální – dyadické i skupinové. Zároveň jsme si vědomi, že psychoterapeutická profese vyžaduje poměrně rozsáhlé teoretické znalosti a praktické dovednosti i některé specifické techniky. Jejich nácvik a osvojování vybavují začínající terapeuty základními praktickými nástroji, které jim dají dostatečný základ pro postupné vytváření vlastního osobitého autentického terapeutického stylu, jenž jediný, jak se domníváme, může fungovat.
Poskytujeme účastníkům výcviku ucelený soubor přednášek, seminářů a workshopů, který je vybavuje nezbytnou minimální sumou poznatků a informací. Příležitost učit se a procvičovat základní psychoterapeutické dovednosti, zejména vztahové a komunikační, pak nabízíme frekventantům v rámci tzv. dílen.
Účastníkům výcviku chceme dát možnost naučit se zejména následující:
1. Pracovat odborně, samostatně a zodpovědně:
chovat se profesionálně
vybudovat nezávislou terapeutickou praxi či se stát hodnotným členem týmu
pracovat lege artis a náležitě vést dokumentaci
spolupracovat s kolegy a dalšími odborníky
předcházet přetížení a vhodně o sebe pečovat
vytvářet si vhodné podmínky pro práci
hodnotit a ověřovat svou praxi
pracovat na osobním a profesním rozvoji, soustavně se vzdělávat
kontinuálně se podrobovat supervizi
2. Umět navázat, udržet, vytěžit a ukončit psychoterapeutický vztah:
srozumitelně a přiměřeně komunikovat
vztah jasně definovat a ohraničovat
vytvářet pracovní spojenectví
být autentický, empatický a respektující
vytvářet bezpečný prostor, ve kterém se pacient může poznávat
reflektovat sebe a pomáhat v sebereflexi pacientovi
reflektovat a řídit proces včetně jeho peripetií a těžkostí
včas věnovat dostatečnou pozornost vztahovým trhlinám a konfliktům
zvládat kontakt s pacienty mimo terapeutické sezení
vhodně ošetřovat pauzy a dovolenou
3. Být schopen/a v potřebném rozsahu provést "vyšetření" pacienta:
zvládnout základní diagnostickou rozvahu
identifikovat pacientovy potíže, potřeby a ev. zvážit spolupráci psychiatra
rozumět základům používání psychofarmak
konceptualizovat
4. Aplikovat psychodynamické postupy na všechny specifické oblasti psychopatologie,
psychosomatiky a také na oblast somatických onemocnění a paliativní péče včetně limitů
jejich využití.
5. Vhodným způsobem a ve vhodném rozsahu kontraktovat
6. Plánovat psychoterapii
7. Používat vhodné techniky a intervence a zvládat emocionalitu
8. Zvládat práci s krizí a traumatem
9. Seznámit se s etickým kodexem a řídit se jím
10. Reflektovat problematiku různých kontextů (sociálních, náboženských, etnických atd...)
Časová dotace výcviku
Základem výcvikového programu je jeho prezenční část tvořená komunitním programem s dominujícím modem osobní terapeutické zkušenosti (sebezkušenost), části teorie a metodologie a oddělenými teoreticko-metodologickými semináři. Do prezenční části započítáváme i individuální část sebezkušenosti v cvičné terapii. Dalšími částmi programu jsou samostudium, práce v peer skupinách, výcviková supervize terapeutické práce frekventanta a stáž na pracovišti v oblasti péče o duševní zdraví. Pro úspěšné zakončení programu je třeba napsat a obhájit kazuistickou práci a uspět u závěrečné zkoušky.
Prezenční část probíhá na časové ploše pěti let v podobě patnácti pětidenních setkání výcvikové komunity složené ze dvou sebezkušenostních skupin (každé setkání obsahuje 41 výukových hodin, celkem 615 hodin) a osmi dvoudenních setkání (po 16 hodinách, celkem 128 hodin) věnujících se jednotlivým okruhům teorie a metodologie. Po ukončení prezenční části mají studenti 3 roky na splnění zbývajících částí výcvikového programu (supervize, kazuistika, stáž).
1. teorie + metodologie 695 hodin
nácvik dovedností 123 hodiny
diskuze 48 hodin
teoreticko-metodologická část práce s tělem 30 hodin
semináře 128 hodin
samostudium, příprava na diskuze a peer setkání 100 hodin
práce v peer skupině 56 hodin
kazuistika 150 hodin
odborné vzdělávání schválené institutem 60 hodin
2. sebezkušenost 439 hodin
skupina a komunita 384 hodiny
sebezkušenostní část práce s tělem 30 hodin
individuální cvičná terapie 25 hodin
3. výcviková supervize 150 hodin
4. stáž na pracovišti v oblasti péče o duševní zdraví 300 hodin
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Počet výcvikových hodin celkem: 1584 hodiny
Z toho počet hodin prezenční části 768 hodin
Teorie a psychoterapeutická metodologie
Náš komplexní vzdělávací program vybavuje frekventanty jádrovými psychoterapeutickými kompetencemi dle EAP primárně na poli dynamické terapie, ale zároveň přehledem o všech dalších relevantních psychoterapeutických modalitách, jež považujeme za důležité pro rozumění psychoterapeutickému procesu, jeho reflexi a praktickou realizaci. Děje se tak formou seminářů s externími lektory – odborníky v dané modalitě – (128 výukových hodin), v teoretickém úvodu do nácvikových dílen (viz dále Nácvik dovedností) a od druhého ročníku v diskuzních skupinách studentů s lektory. Součástí teoreticko-metodologické části výcviku je dále práce v peer skupinách (56 hodin), samostudium literatury, příprava na diskuze a peer setkání (100 hodin) a další podoby odborného vzdělávání poskytované jinými subjekty (přednášky, semináře, workshopy, kurzy atd.), které si studenti volí a aktivně hledají dle vlastní preference a které podléhají schválení institutem (60 hodin).
Osobní terapeutická zkušenost (sebezkušenost)
Nabízíme frekventantům možnost osobní psychoterapeutické zkušenosti v uzavřené skupině 12-13 účastníků vedené stabilním mužsko-ženským lektorským párem v rámci malé výcvikové komunity složené ze dvou výcvikových skupin. Uzavřená komunita je spojená se společným pobytem v komunitním a výcvikovém prostoru (tradičně zařízení Fokusu v klášteře v Mnichově Hradišti). Druhý nezbytný pilíř sebezkušenosti tvoří minimum 25 hodin vlastní individuální psychoterapie (cvičná terapie).
Důležitou součástí sebezkušenosti je též modul práce s tělem, která činí 60 výcvikových hodin strukturovaných do 45 šedesátiminutových bloků práce s tělem. Primárním cílem je sebezkušenost s fokusem na celostní psychosomatické porozumění vlastnímu fungování, ale frekventanty to zároveň vybavuje řadou dovedností a drobných, leč užitečných praktických nástrojů pro práci s tělem v psychoterapii.
Nácvik dovedností
Modul zaměřený na nácvik terapeutických dovedností je strukturovaný program, který slouží k osvojení schopnosti a získání kompetencí pro efektivní a etickou terapeutickou práci. Hraje klíčovou roli v procesu výcviku a poskytuje frekventantům praktické dovednosti potřebné pro úspěšnou práci s klienty. Umožňuje frekventantům přenášet teoretické znalosti a koncepty do reálného terapeutického prostředí, učit se používat různé terapeutické přístupy, techniky a intervence a přizpůsobovat je individuálním potřebám klienta. Dále umožňuje získat a zdokonalovat specifické terapeutické dovednosti, jako je umění dotazování, reflexe, interpretace, konfrontace, poskytování podpory a řízení terapeutických procesů, rovněž osvojování schopnosti vhodně reagovat na různé situace a potřeby pacienta. Nácvik dovedností zahrnuje teoretický úvod, praktický trénink a reflexi.
Teoretický úvod - Každá tematicky zaměřená část je uvedena základním teoretickým rámcem procvičovaného okruhu dovedností. K jednotlivým tématům nácviku dovedností mají studenti možnost se vrátit i ve společných diskuzích s lektory.
Praktický trénink - Těžiště nácviku terapeutických dovedností a postupného osvojování základních dimenzí terapeutického fungování představuje praktický trénink. Prostor pro něj určený v našem výcvikovém programu označujeme jako dílny. Jejich základem je práce ve dvojicích, trojicích a skupinách. Studenti se účastní různě strukturovaných cvičení v rolích terapeuta, pacienta a pozorovatele. Během nich získávají zpětnou vazbu od svých kolegů i od lektorů. Mohou tak identifikovat své silné stránky i oblasti, které je třeba zlepšit, analyzovat své dovednosti a svůj přístup, rozvíjet se a zdokonalovat své terapeutické schopnosti.
Specifickou součást nácviku dovedností tvoří část modulu práce s tělem, který je též součástí sebezkušenosti. Práci s tělem považujeme za důležitý nástroj rozvíjení sebereflexe vlastních duševních a tělesných procesů, kultivace dovednosti je kontrolovat a využívat též jako zdroj porozumění procesům klienta.
Pro část nácviku využíváme audiovizuální nahrávky cvičení, které mohou mít pro frekventanty přidanou hodnotu sebepozorování, poučení z vlastního výkonu a interpersonálního chování. Frekventanti výcviku mají též možnost se prostřednictvím videonahrávek seznámit s prací zkušených terapeutů.
Reflexe - Nedílnou součástí nácviku dovedností je reflexe práce v různých podobách – v peer rovině ve dvojicích, trojicích, skupinkách či celé komunitě i zpětná vazba od lektorů. Specifickou formu reflexe učení se dovednostem představuje analýza videonahrávek. Představuje prostor pro osobní rozvoj, sebepoznání a může podporovat práci na vlastních tématech.
Supervize psychoterapeutické práce s pacienty
Součástí komplexní výcvikového programu je supervize vlastní psychoterapeutické práce frekventantů s jejich pacienty. Supervize začíná ve fázi výcviku, kdy jsou již studenti dostatečně vybaveni, aby mohli začít pracovat s pacienty, tedy nejdříve od třetího ročníku prezenční části. Supervizora si frekventant vybírá sám dle institutem předem definovaných kritérií. Studenti mají k dispozici seznam institutem navržených supervizorů a výběr hlavního podléhá schválení odborným garantem. Celkově požadujeme od účastníků výcviku 150 supervizních hodin.
Ukončení výcviku
Výcvik je ukončen závěrečnou zkouškou, která probíhá formou obhajoby závěrečné písemné práce – kazuistiky - rozpravou frekventanta se zkušební komisí. Absolventi našeho výcviku by měli disponovat všemi zásadními kompetencemi profesionálního psychoterapeuta, tak jak jsou definovány v dokumentu EAP z roku 2013 Klíčové kompetence evropského psychoterapeuta. Očekáváme od nich zejména schopnost reflexe vlastního prožívání a chování v procesu terapie, empatii, rozumění prožívání a chování druhých, racionální, efektivní, diferencované, bezpečné a etické používání odborných intervencí, pokoru a ochotu soustavně revidovat svůj způsob profesionálního přemýšlení a konání a kontinuální podrobování vlastní práce supervizi.
Personální zajištění výcviku
Odborným garantem výcviku pro ČAP je MUDr. Aleš Fürst, řádný člen ČAP. Odbornou garantkou pro oblast zdravotnictví je MUDr. Jindra Friedrichová, řádná členka ČAP.
Kmenoví lektoři: MUDr. Jindra Friedrichová, řádná členka ČAP
MUDr. Aleš Fürst, řádný člen ČAP
MUDr. Jaromír Kabát, Ph.D.
PhDr. Zdeňka Průchová, řádná členka ČAP
Supervize lektorského týmu i celého výcvikového procesu: MUDr. Vanda Valentová.
Externí lektoři (lektoři teoretické části programu):
PhDr. Miroslava Benešová, PhDr. David Cichák, MUDr. Martin Černý, Ph.D., MUDr. Aleš Fürst, Mgr. Alena Hájková, Mgr. Martin Halama, Mgr. Hana Heindorferová, PhDr. Jan Holeyšovský, JUDr. Lucie Hrdá, MUDr. Jaromír Kabát, Ph.D.Mgr. Radim Karpíšek, Mgr. Jan Knop, Mgr. Jiří Macháček, Mgr. Petr Odstrčil, Mgr. Roman Pešek, PhDr. Zdeňka Průchová, doc. MUDr. Jiří Šimek, CSc., Mgr. et Bc. Irena Teichmanová, Mgr. Marie Zemanová
Supervizoři:
MUDr. Martin Černý, Ph.D., PhDr. Alena Halamová, PhDr. Jiří Jakubů, Ph.D., Mgr. Jan Knop, MUDr. Stanislav Kudrle, doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D., MUDr. Judita Strašrybková, PhDr. Martina Venglářová, PhDr. Daniela Wurstová, Mgr. Marie Zemanová